داستان Roblox: چگونه بدون دانش برنامهنویسی میتوان یک بازی میلیون دلاری ساخت؟
وقتی الکس بینلو (Alex Binello) سیزده سالش بود، شروع به بازی در وبسایتی با نام روبلاکس (Roblox) کرد. الکس وقت زیادی را پای عناوینی مثل Work at a Pizza Place و Down Hill Smash! میگذراند و این بازیها به قدری روی او تاثیرگذار بودند که در ادامه مصمم شد بازی خودش را بسازد و از آنها هم الهام بگیرد.
یازده سال از این اتفاقات میگذرد و او به عنوان خالق بازی نقش آفرینی MeepCity توانسته نزدیک به 15 میلیون کاربر Roblox را جذب اثر خودش کند. تخمینها نشان میدهند این بازی ار سال 2016 که عرضه شد، تاکنون میلیونها دلار درآمدزایی کرده و این موفقیتها در حالی به دست آمده که الکس بیست و چهار ساله حتی یک کلاس برنامهنویسی هم نرفته است.
Roblox که مقر اصلی آن در سن ماتئوی ایالت کالیفرنیا قرار دارد، پلتفرمی ترکیبی از فضای مجازی و بازیهای ویدیویی است. در این سرویس میلیونها بازی وجود داشته و کاربران با دوستان خود میتوانند به جستجو در میان آنها بپردازند، چیزی که دوست دارند را انتخاب کنند و یک تجربه کاملا تعاملی با یکدیگر داشته باشند.
اما چیزی که این سرویس را منحصر به فرد کرده، قابلیت ساخت بازی بدون استفاده از دانش زیاد است. در اینجا ابزارهای مخصوصی به کاربران داده میشود و آنها به کمک همین ابزارها میتوانند آثار خود را بسازند. بخش جالبتر ماجرا هم اینجاست که این آثار میتوانند برای سازندگانشان درآمدزایی کنند.
خالقین بازیها قابلیت این را دارند تا برای بعضی آیتمها و بخشهای بازیهایشان روبس (Robux)، ارز مجازی پلتفرم، تعیین کنند و در ازای مقدار Robux که بازی میفروشد پول واقعی بگیرند: هر صد Robux قیمتی معادل 1 دلار دارد و از این مقدار 35 سنت به جیب سازنده میرود. همین مسئله نیز باعث شده تا خیلی از توسعهدهندگان Roblox را به عوان منبع درآمد استفاده کنند و در آن رشد کنند.
بخش زیادی از این سازندگان را کودکان تشکیل میدهد. ظاهرا آنها در ساخت بازیهای خوب و جذب بقیه بچهها عملکرد خوبی دارند. در سراسر جهان Roblox ماهیانه بیش از 70 میلیون بازدیدکننده منحصر به فرد دارد و با توجه به آمارهای comScore، بچههای 6 تا 12 ساله بیش از هر سایت دیگری به Roblox سرمیزنند و وقتشان را در آن میگذرانند.
در میان نوجوانان نیز Roblox پشت یوتوب قرار دارد. تمام این آمارها منجر به رقمهای تاثیرگذاری شدهاند؛ Roblox سال گذشته تقریبا 100 میلیون دلار جریان نقدی مثبت را به ثبت رساند و پیشبینی میشود این عدد برای سال مالی بعدی به 200 میلیون دلار برسد. در پی این درآمدزایی بالا هم ارزش کمپانی به 2.5 میلیارد دلار رسید.
یکی از مسائلی که باعث شده Roblox به این حجم از محبوبیت و موفقیت برسد، تعداد زیاد بازیهایی است که در این سرویس توسعهدهده یافتهاند. نزدیک به 4 میلیون بازیساز ماهانه حدود 1 میلیون بازی میسازند و این بازیها همگی ژانرها مختلفی دارند؛ ماشینسواری، نقش آفرینی و حتی سبکهایی که مختص خود پلتفرم هستند و با ابزارهای به خصوص آن ساخته میشوند.
لیستی از پردرآمدترین بازیهای Roblox؛ این پنج بازی مجموعا 16 میلیون دلار در هفت مال اول 2018 فروختند.
ریشههای Roblox به سال 1989 برمیگردد. زمانی که دیو بازوکی (Dave Baszucki)، یکی از بنیانگذاران Roblox، استارت اپی تکنولوژی آموزشی با نام Knowledge Revolution را راهاندازی میکند. بازوکی و تیمش در این استارت اپ یک آزمایشگاه دو بعدی مجازی میسازند که هدفش حل مشکلات فیزیکی است.
در واقع معلمها و دانشآموزان به کمک وسیلههای مجازی میتوانستند مسائلی که میخواستند را جواب بدهند. نکته اینجاست بازوکی متوجه میشود که کودکان جای استفاده از برنامه به عنوان حل مشکلات فیزیکی از آن برای مدلسازی تصادفات ماشینی، سقوط ساختمانها و بقیه مدلها جلب استفاده میکنند. همین مسئله هم جرقه ساخت Roblox را میزند.
در سال 1998 استارت اپ Knowledge Revolution با قیمت 20 میلیون دلار توسط یک کمپانی دیگر خریداری شد و بازوکی با فرصتی که پیش آمده تصمیم میگیرد تا به قدم بعدیاش فکر کند. او در ادامه و به خاطر رفتار متفاوت بچهها با نرمافزارش، به همراه اریک کاسل (Erik Cassel) که مسئولیت معاون ارشد مهندسی Knowledge Revolution را به عهده داشت، ساخت و شکل گیری ایده Roblox را آغاز میکند:
وقتی استارت کار را زدیم، دستهای از مردم را تصور کردیم که با هم کارهایی را انجام میدهند. در این دسته همانند شبکههای اجتماعی دوستان نقش زیادی داشتند، یک فضای سه بعدی همهجانبه دیده میشد، پر از محتویات جذاب بود و در نهایت خلاقیت در آن محدودیتی نداشت.
نمایی از ماینکرفت، عنوانی که هرچند تفاوتهای پایهای با Roblox دارد اما چون در اینجا هم کاربران با ابزارهایی که در اختیارشان قرار گرفته سازههایی میسازند به محبوبیت خیلی زیادی بین کودکان رسیده و به همین خاطر ناخودآگاه با Roblox مقایسه میشود.
در سال 2005 نسخه بتا Roblox منتشر میشود. در چند ماه اول سرویس جامعه کوچکی داشت و همزمان تنها 50 نفر بازیها را انجام میدادند. رقم زیادی نبود اما فرصتی را برای بازوکی و کاسل فراهم کرد تا راحتتر با کاربران ارتباط برقرار کنند و با بازخوردهایی که میگیرند، سرویس را بهبود ببخشند.
با انتشار روباکس استودیو (Roblox Studio)، اپلیکیشنی که به کاربران سرویس اجازه میداد تا بازیهای خودشان را بسازند، هم بود که برنامه توانست محبوبیتش را یکباره افزایش دهد و سیل عظیمی از کاربران را به سمت خودش بکشاند. در سال 2012 این سرویس تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد ماهانهاش را به 7 میلیون نفر رساند و یکی از محبوبترین سایتهای سرگرمی کودکان لقب گرفت.
همین که Roblox بزرگتر شد، تیم مدیریتی تصمیم گرفت تا سیستم درآمدی را تغییر دهد. در ابتدا درآمدها از تبلیغات و یک حساب کاربری ویژه با نام Builders Club به دست میآمد که کاربران با عضویت در آن به محتویات بیشتری دسترسی پیدا میکردند. بعد از چند سال آنها به مدل درآمدی امروزی رسیدند: فروختن ارز درون پلتفرمی با نام Robux.
همانطور که بالاتر هم اشاره شد، Roblox بخشی از فروش بازیها را به خود سازندگان میدهد. در سال 2017 سازندگان نزدیک به 40 میلیون دلار از این سرویس درآمدزایی کردند و پیشبینی میشود که این رقم در سال 2018 به 70 میلیون دلار برسد. همچنین Roblox به تازگی شروع به ساخت اسباب بازیهایی مثل اکشن فیگور و ماشینهای پلاستیکی از روی بعضی بازیهای محبوبش کرده است.
در سال 2017 به لطف همین عروسکها درآمد کلی سازندگان از سرویس Roblox یک میلیون دلار افزایش پیدا کرد. در کنار اینها کمپانی به سازندگان بازیها هم کمکهای مختلفی میکند؛ سالیانه یک کنفرانس توسعهدهندان برگزار میشود و سازندگان در آن تجربیاتشان را با بقیه به اشتراک میگذارند. امسال بیش از 400 نفر به این کنفرانس آمدند.
نمایی از Dreams، پروژه جاه طلبانه پلی استیشن 4 که در آن بازیکنها میتوانند با خلاقیتهای خودشان مرحله بسازند و آنها را به اشتراک بگذارند. در این تصویر یکی از مرحلههای ساخته شده را میبینید.
Roblox به قدری بزرگ شده که حالا میخواهد به سروریس ابری خودش منتقل شود و زبانهای دیگری را پشتیبانی کند. قدم بعدی آنها هم جهانیتر کردن پلتفرم است. اگرچه کاربران Roblox از بیش از 36 کشور مختلف میآیند اما پلتفرم تا همین چندماه پیش تنها زبان انگلیسی را داشت و کاربران فقط با دلار میتوانستند چیزی بخرند.
به تازگی نسخه اسپانیایی Roblox هم منتشر شده و از آن زمان تا الان، کمپانی به صورت میانگین حدود 5 میلیون بازدید ماهانه را از کشورهای اسپانیایی زبان داشته است. در کنار اسپانیایی آنها نسخههای برزیلی، پرتغالی، فرانسوی و آلمانی برنامه را منتشر کردهاند و میخواهند در سالهای آینده این سرویس را به کشورهای بیشتری بیاورند.
- ROBLOX
- قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای
- سازنده: Roblox Corporation
- سیستم عامل: iOS و اندروید
- حجم: 144.7 / 73 مگابایت
- دانلود:
- اپ استور
- گوگل پلی
The post داستان Roblox: چگونه بدون دانش برنامهنویسی میتوان یک بازی میلیون دلاری ساخت؟ appeared first on دیجیاتو.