نقش بزرگ طرح های مفهومی بر روی خلق خودرو های موفق چری

امتیاز دهید post

در دهه‌های اخیر شرکت‌های خودرویی با طراحی و ارائه الگوهای نظری و الهام گیری از عناصر مختلف سعی در عرضه مدل‌های جدید در صنعت خودروسازی داشته‌اند که به اصطلاح به آنها خودروهای مفهومی یا Conceptual Car گفته می‌شود. خودرو های مفهومی که با هدف‌گذاری در جهت تولید نمونه‌های قابل تولید در آینده و بر اساس توانمندی یک برند تولید کننده عرضه می‌شوند، معمولا پا را از محدودیت و چارچوب‌های تولید فراتر گذاشته و با نگرشی مبتنی بر تکنولوژی و حتی گاه هنری مدل های نوآورانه‌ایی را خلق و به بازارهای خودرویی جهان معرفی می‌کنند.

شرکت‌های تولید کننده خودرو با طراحی و تولید خودرو های مفهومی به نوعی توانایی و قابلیت‌های تیم طراحی و ایده پردازی خود را به معرض نمایش گذاشته و جهت‌گیری حرکت و تولید خود را در سال های آتی و برنامه‌های بلند مدت نشان می‌دهند. در بیشتر خودرو های مفهومی عرضه شده طی سال های اخیر تمرکز بر طراحی‌های یکپارچه و آیرودینامیک، استفاده از سیستم های پیشرانه سازگار با محیط زیست با بالاترین عملکرد و همچنین بکارگیری نوآوری‌های جدید در زمینه ایمنی از جمله محورهای اصلی طراحان بوده است.

شاید اولین خودرو های مفهومی در دهه 1940 میلادی توسط شرکت‌های اتومبیل سازی بیوک و جنرال موتورز بطور رسمی عرضه شدند که در آن زمان توانستند توجه بسیاری از طراحان و کارشناسان این حوزه و حتی عموم مردم را به خود جلب کرده و بر روند طراحی خودرو های آینده تاثیر گذار باشند. شرکت‌های چینی نیز بخش عمده پیشرفت سریع خود را مدیون این رویکرد در توسعه محصولات خود تاکنون بوده‌اند.

شرکت چری چین نیز بعنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی این کشور است که 15 سال متوالی موفق به دریافت عنوان صادر کننده برتر چین در حوزه خودرو سازی در این کشور شده است و توانسته با تقویت و توسعه تیم‌های طراحی و همچنین واحد R&D سطح طراحی و تولیدات خود را به سرعت بهبود ببخشد. در سال های اخیر مدل‌های موفق مختلفی از الگوهای نظری توسط این شرکت طراحی و روانه بازار شده است. روند ارائه خودرو های مفهومی جذاب از سال 2012 در چری با ورود مدل های موفقی همچون T15 شدت بیشتری گرفت.

این مدل مفهومی حتی از سوی CNBC بعنوان سه خودرو مفهومی برتر چین معرفی شد. الهام گیری از عناصر طبیعت و حرکات امواج آب و همچنین تلفیق معماری سنتی چین از جمله نکات قابل توجه در خودرو های مفهومی چری چین است. شرکت چری تا به امروز مدل‌های مفهومی موفق بسیاری را طراحی و عرضه کرده است. از جمله مدل‌های طراحی شده دیگر می‌توان به مدل FV2030 و Tiggo Sport Coupe اشاره کرد.


مدل مفهومی موفق EXEED TX نیز از دیگر طراحی‌هایی است که منجر به دریافت جوایز بسیاری برای طراحان شرکت چری شد و در نهایت خودرو چری اکسید (خروجی موفق این مدل مفهومی) به بازار آمریکای جنوبی راه یافت. دیگر کانسپت عرضه شده توسط این خودروساز نسخه مفهومیِ بِتا (β) است که شرکت چری آن را عرضه کرده است. قابلیت‌های آیرودینامیکی، فرم بدنه و همچنین استحکام بالا در ساختار اسکلت بندی، در کنار تکنولوژی‌های بکار گرفته شده و همچنین سیستم‌های پیشرانه نوین از جمله نکات قابل توجه این مدل مفهومی است.

شرکت مدیران خودرو در ایران همکاری طولانی در قالب قرارداد جوینت‌ونچر با شرکت چری چین دارد و در سال‌های اخیر همواره به دنبال عرضه همزمان آخرین مدل‌های تولید شده این خودروساز در ایران بوده است. باید منتظر ماند و دید آیا شرکت چری بر پایه یک مدل مفهومی موفقی همچون بِتا (β) محصول جدید و قابل توجه دیگری را به بازار خودرویی دنیا عرضه خواهد کرد؟ آیا شاهد حضور همزمان این محصول به ایران خواهیم بود؟

The post نقش بزرگ طرح های مفهومی بر روی خلق خودرو های موفق چری appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط