مردود شدن 55 درصدی خودروهای نو در معاینه فنی برتر؛ سندی بر ضعف عملکرد خودروسازان کشور
يكی از عمده ترين مشكلاتی كه با ظهور خودرو پدیدار شد مسئله ایمنی و تبعات زيست محيطی خودرو است. همانطور که از اسمش پیداست، معاینه فنی خودرو، تست و آزمایشی برای تشخیص سلامت و میزان سلامت خودرو است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن مثبت خواندن عملکرد وزارت نفت در توزیع سوخت گازوئیل یورو 4 اظهار کرد که برای صنعت نیز الزامات متعددی ایجاد شده اما شرایط خودروهای داخلی قابل قبول نیست بطوریکه در سال جاری از میان 80 هزار خودروی نو زیر چهار سال که برای دریافت معاینه فنی برتر مراجعه کرده بودند 55 درصد آنها رد شدند.80 تا 85 درصد آلودگی هوا در کلانشهر تهران ناشی از منابع متحرک شامل موتورسیکلت ها و خودروها است. «محسن پور سید آقایی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه کار گروه ملی آلودگی هوا که با موضوع سوخت در سازمان حفاظت محیط زیست با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف از جمله وزارت نفت برگزار شد اظهار کرد:
«اگر بخواهیم واقعبینانه به شرایط کشور نگاه کنیم هیچ کس نمی تواند در این شرایط قول 100 درصدی بدهد بنابراین می خواهم از عملکرد وزارت نفت در توزیع سوخت گازوئیل یورو 4 دفاع کنم چون شرایط کشور به شکلی نیست که ادعا کنیم همه مسائل به طور کامل با پیش بینی ها تطابق دارد.»
پورسیدآقایی معتقد است نکته حائز اهمیت آن است که رویکردها و جهت گیری ها درست باشد. در شرایط حاضر خوشبختانه همه دستگاه ها از جمله وزارت نفت توزیع نفت گاز استاندارد را ضروری می دانند و وزارت نفت پذیرفته که جدا از منافع سازمانی حتی در صورت تحمیل هزینه های بیشتر توزیع نفت گاز استاندارد را انجام دهد و منافع سلامتی مردم را در اولویت قرار دهد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه در وزارت نفت جهتگیری خوبی در توزیع سوخت صورت گرفته است، گفت: «مجموعا وضعیت سوخت بهتر شده و اگر وزارت نفت همین جهت گیری ها را ادامه دهد؛ در این حوزه پیشرفت های خوبی حاصل خواهد شد. در صنعت نیز استانداردهای متعددی الزام شده اما واقعا پیشرفت چندانی در صنعت حاصل نشده است. وضعیت معاینه فنی این ادعا را ثابت می کند. امسال معاینه فنی برتر را به صورت داوطلبانه در تهران اجرا کردیم؛ اینکه خودروهای با عمر کمتر از چهار سال به معاینه فنی مراجعه کرده و اقدام به دریافت برگه معاینه فنی برتر کنند.
چند سالی است که پلیس راهنمایی رانندگی داشتن برگه معاینه فنی خودرو را برای رانندگان و همراه داشتن آن را الزامی کرده است. البته نکته ای را باید دانست که این معاینه برای خودروهایی است که عمرشان بیشتر از 4 سال است و خودروهایی که کمتر از 4 سال از تولیدشان می گذرد نیازی به داشتن و حمل برگه معاینه فنی خودرو ندارند. پورسیدآقایی ادامه داد:
«در معاینه فنی برتر در دور 2500 موتور، گازهای تعیین شده توسط سازمان محیط زیست مورد اندازه گیری و سنجش قرار می گیرند. از آنجا که با دریافت برگه معاینه فنی برتر تخفیفی در طرح ترافیک شامل حال خودروها می شود بسیاری از خودروهای نو با عمر زیر چهار سال که نیازی به دریافت برگه معاینه فنی ندارند؛ به طور داوطلبانه برای دریافت برگه معاینه فنی برتر مراجعه کردند. از حدود 80 هزار مراجعه خودروهای نو زیر چهار سال، نزدیک به 55 درصد آنها رد شده و موفق به دریافت برگه معاینه فنی برتر نشدند.»
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، واضح است که خودروهای داخلی در چه شرایطی قرار دارند. بنابراین در قیاس با صنعت، وزارت نفت کارهای خوبی انجام داده است. درخواست من آن است که وزارت نفت مسیری را که طی کرده با قدرت ادامه دهد.
پور سید آقایی همچنین از وزارت نفت خواست با توجه به تولید گازوئیل یورو 5 در یکی از پالایشگاه ها، بخشی از این تولیدات را به تهران حداقل برای اتوبوسرانی شهر تهران اختصاص دهد.
تاثیر مثبت شناور سازی ساعات اداری در کاهش ترافیک
در شش ماهه دوم سال با تغییراتی که در میزان تقاضاهای سفر شهری صورت می گیرد، مصرف سوخت افزایش می یابد علاوه بر آن به دلیل شرایط جوی حاکم و بروز پدیده وارونگی دما (اینورژن) تهویه آلودگی هوا کاهش می یابد، در نتیجه آلودگی تولید شده مدت زمان بیشتری در جو باقی می ماند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در موضوع تغییر ساعات کاری ادارات اظهار کرد: «در مورد بحث شناور سازی ساعات ادارات مطالعات خوبی صورت گرفته است. سال گذشته نیز دولت اجازه داد که ساعت کاری در مهرماه به جای 8 از 9 شروع شود که اثر خوبی روی کاهش ترافیک داشت. امسال نیز دنبال تغییر ساعات شروع کار بودیم و دولت نهایتا پیشنهاد سال گذشته را ابلاغ کرد.»
وی ادامه داد: «اصل موضوع شناورسازی ساعت کاری موضوع خوبی است و روی ترافیک شهر اثر مثبتی خواهد گذاشت، البته ممکن است به این طرح این ایراد گرفته شود که باعث بلاتکلیفی ارباب رجوع و بی نظمی در ساعات حضور کارکنان ایجاد می کند. پیشنهاد من این است که شروع ساعت کاری در تهران 7 تا 9 شناور باشد اما بین کارکنان و مدیران مافوق در این زمینه هماهنگی ایجاد شود که خللی در کار صورت نگیرد و نظم ادارات بر هم نریزد.»
یکی از اهداف طرح معاینه فنی تحقق دستور شورای عالی حفاظت محیط زیست و کاهش آلودگی هواست اما این تمام ماجرا نیست بلکه اطمینان از ایمنی خودرو و سلامت فنی آن موضوع مهمتریست که موجب افزایش ضریب ایمنی و کاهش حوادث رانندگی میشود، نکته ای شاید از نگاه بسیاری از افراد دور مانده و دلیلی شده تا معاینه فنی را جدی نگیرند.
The post مردود شدن 55 درصدی خودروهای نو در معاینه فنی برتر؛ سندی بر ضعف عملکرد خودروسازان کشور appeared first on دیجیاتو.