افزایش قیمت تا حاشیه بازار؛ شرط تازه خودروسازان برای پیش فروش 40 هزار خودرو
کمتر یک هفته از اعلام خبر پیش فروش 40 هزار خودرو برای کاهش التهاب بازار میگذرد اما نه تنها تا امروز هیچ خبری از فروش خودروها اعلام نشده بلکه خودروسازان مدعی هستند که چنین برنامهای را در دستور کار خود ندارند و تنها موظف شدهاند خودروهایی که پیش از این پیش فروش کردهاند را کامل کرده و به مشتریان عرضه کنند.
از سوی دیگر شورای رقابت با خودروسازان بر سر نحوه قیمت گذاری خودروها بحث و قوانین جدیدی برای پیش فروش خودروها مطرح میکند. خودروسازان نیز اصرار دارند که قیمت کارخانه و بازار نزدیک به هم شود تا دست دلالان از بازار خودرو کوتاه شود. هرچند هنوز مشخص نیست که مشتریان فرصت پیش خرید 40 هزار خودرو را دارند یا خیر اما دور از ذهن نیست که خودروسازان پس از تصویب افزایش قیمت محصولات، پیش فروش خود را با قیمت های افزایش یافته آغاز کنند.
جمعه گذشته «سعید باستانی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خبر از فروش 40 هزار خودرو طی هفته جاری داد و اعلام کرد که ثبتنام این خودروها با قیمت روز و موعد تحویل 45 روزه انجام خواهد شد. باستانی ویژگیهای دیگر این طرح را ثبتنام براساس کد ملی مشتریان و ممنوعیت نقل و انتقال خودرو از طریق صلح تا یک سال، عنوان کرده بود. با انتشار این خبر، بسیاری از مشتریان در ساعات اولیه شنبه هفته جاری به سایتهای فروش خودروسازان مراجعه کردند اما خبری از فروش جدید نبود. از آن سو، قیمت خودروهای داخلی نیز پس از انتشار خبر فروش 40 هزار دستگاهی خودروسازان، چند میلیون تومان کاهش یافت.
به گزارش روزنامه دنیایاقتصاد طبق گفته خودروسازان، در جلسهای که چندی پیش مجلس با حضور برخی نمایندگان و مدیران عامل خودروسازی و همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار کرد، آنها متعهد شدهاند 40 هزار محصول دارای کسری قطعه خود را تکمیل و تحویل ثبتنامکنندگان (ثبتنامکنندگان در طرحهای فروش قبلی) بدهند و اصلا بحث ثبتنام جدید مطرح نشده است.
از آن سو «رضا شیوا» رئیس شورای رقابت با بیان اینکه بازار خودرو ایران در انحصار دو خودروسازی است که 88 درصد بازار را در دست دارند، 3 شرط فروش خودرو یعنی «به هرکس فقط یک خودرو و بر اساس شماره ملی فروخته شود، سن خریدار بالای 18 سال باشد و خریدار خودرو تا یکسال حق فروش خودرو را نداشته باشد.» را برای مرحله جدید اعلام کرد و گفت:
«خودروسازان درخواست بازنگری در قیمت خودرو را دارند و این موضوع در شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد.»
به گفته شیوا افزایش نرخ ارز و تامین نشدن قطعات موجب شده تا خودروسازان نتوانند محصولات خود را به مشتریان عرضه کنند اما به همین دلیل خواستار افزایش نرخ محصولات خود هستند ضمن آنکه نباید افزایش قیمت تمام شده قطعات نباید بر دوش مصرف کننده باشد.
خودروسازان هم که توپ و زمین در دست آنهاست مدتهاست که به قیمت گذاری تولیدات خود اعتراض دارند و خواستار افزایش قیمت و نزدیک شدن، قیمت کارخانه و بازار هستند تا از یک سو بتوانند هزینههای افزایش یافته را تامین کنند و از سوی دیگر دست دلالان را از بازار کوتاه کنند؛ اتفاقی که در سالهای 77 رخ داد و البته نتیجه بخش بود.
با این حال فضای اقتصادی سالهای 77 با فضای این روزها که خودرو کالایی سرمایهای محسوب میشود و میزان تقاضا از عرضه بیشتر شدهاست، قابل قیاس نیست. چنانکه رئیس شورای رقابت هم گفته است تولید ماه گذشته خودروسازان نه تنها نسبت به سال قبل کاهش نداشته بلکه با افزایش داشته و همچنین تقاضا بازار هم با افزایش مواجه بوده است. بنابراین افزایش قیمت محصولات تا زمانی که عرضه کمتر از تقاضا باشد، مشکلی را حل نکرده و دست دلالان را از این بازار پرسود کوتاه نمیکند.
در نهایت باید گفت طبق صحبتهایی که امروز از مسئولان و خودروسازان شنیده میشود، تا زمانی که فروش خودرو برای خودروسازان نفعی نداشته باشد، خبری از پیش فروش 40 هزار خودرو نحواهد بود.
The post افزایش قیمت تا حاشیه بازار؛ شرط تازه خودروسازان برای پیش فروش 40 هزار خودرو appeared first on دیجیاتو.