ویدیوهای یوتوب؛ دامی برای جذب کاربران به انجام جراحی پلاستیک
اگر از کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام هستید احتمالا با ویدیوها و محتوای تبلیغاتی مرتبط با حوزه بهداشت و سلامت در این پلتفرم اجتماعی برخورد داشته اید. در واقع مدت مدیدی است که جامعه پزشکی کشورمان از این شبکه اجتماعی برای تبلیغ انواع و اقسام جراحی ها (چه جراحی پلاستیک و چه مرتبط با سلامت) استفاده می کنند.
حالا مطالعه ای توسط پژوهشگران آمریکایی انجام شده که نشان می دهد یوتوب نیز به منبعی برای ترویج اطلاعات نادرست در خصوص اقدامات پزشکی بدل شده و کمپین های تبلیغاتی برای جراحی پلاستیک در ظاهر ویدیوهای اطلاع رسانی در اختیار کاربران آن قرار می گیرند.
محققان دانشگاه Rutgers نیوجرسی با استفاده از مجموعه معیارهایی که برای کیفیت سنجی اطلاعات پزشکی طراحی شده بودند، اقدام به بررسی ۲۴۰ ویدیو پربیننده مرتبط با جراحی پلاستیک در یوتوب کردند.
در این پژوهش افرادی که این ویدیوها را مشاهده کرده بودند و مجموعا ۱۶۰ میلیون بازدید را برای این پلتفرم متعلق به گوگل فراهم کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند تا مشخص شود که آیا این افراد متخصصان حوزه بهداشت و سلامت بوده اند یا افراد ثالث.
طبق گفته بوریس پسکور استادیار دانشگاه Rutgers و مولف ارشد این مقاله:
ویدیوهای مربوط به جراحی پلاستیک صورت عموما به کمپین های بازاریابی مربوط می شوند و نمی توان آنها را تماما آموزشی قلمداد کرد. حتی ویدیوهایی که توسط جراحان کاربلد روی این پلتفرم قرار داده می شوند نیز می توانند ابزارهایی برای بازاریابی باشند که ظاهری آموزشی به خود گرفته اند.
نتایج این پژوهش نشان داده که اغلب ویدیوهای مرتبط با جراحی پلاستیک چهره فاقد اطلاعات حرفه ای و با کیفیت هستند و حدودا ۴۰ درصد از آنها حتی یک نکته علمی هم ندارند و تنها ۳۰ درصدشان توسط جراحان معتبر ساخته شده و اطلاعات ارزشمندی در خود دارند.
گفتنی است یوتوب تقریبا ۲ میلیارد کاربر ماهانه دارد و دومین پلتفرم سرچ پرمخاطب گوگل محسوب می شود.
جان کلام این تحقیق آن است که بیماران و پزشکانی که از یوتوب برای مقاصد آموزشی استفاده می کنند باید آگاه باشند که این ویدیوها میتوانند حاوی اطلاعات جانبدارانه ای باشند و خطراتشان بیشتر از سودی باشد که از دیدنشان عاید کاربران می شود..
The post ویدیوهای یوتوب؛ دامی برای جذب کاربران به انجام جراحی پلاستیک appeared first on دیجیاتو.