اولین واکنش منتقدان درباره فیلم انگاشته Tenet – یک فیلم زیبا و تاملبرانگیز
منتقدان میگویند که هرچند سخت بتوان فیلم پرترفند نولان را رمزگشایی کرد اما کیفیت سینمایی صحنههای اکشنِ این فیلم شگفتآور و تکاندهنده است؛ فیلم در ژانر تریلر که آمیزهای است از حالوهوای فیلم علمیتخیلی گزارش اقلیت Minority Report و سبکوسیاق آثار جیمز باند مامور 007.
یکی مهمترین فیلمهای سال 2020 که بیشترین پیشبینیها در موردش صورت گرفت، و یکی از برجستهترین آثاری که امسال بر پردهی سینماها داریم، فیلم انگاشته Tenet کریستوفر نولان… فیلمی که با هیچ عبارت دیگری توصیف نمیشود مگر این: فیلم جدید کریستوفر نولان.
این یعنی بر اساس جدیدترین مرورها که عمدتا نظرات مثبتی دربارهی این تریلر جاسوسیِ علمیتخیلی داشتند، میدانید قرار است با فیلم جالبی روبرو شوید، اما در عینحال از آنچه واقعا قرار است ببینید هیچ نمیدانید. به نظر میرسد این فیلم که نقشهای اصلیاش را جان دیوید واشنگتن و رابرت پتینسون بازی میکنند قرار است یکی دیگر از آن فیلمهای نولان باشد که توصیفکردنشان دشوار خواهد بود و تنها باید به تماشایشان نشست. این فیلم از فیلمنامه و پیرنگ هوشمندانهای برخوردار است، طوری که اگر بخواهیم در توصیفاش جلوتر برویم ماجرایش لو میرود. حتی اگر بیخیال بازی بازیگران و شخصیتهای روایت این فیلم شویم، انگاشته Tenet صحنههای اکشن بدیع و جذابی دارد و بابت جلوههای ویژهی تکاندهنده و بهتآورش ستایش شده است. برخی منتقدان اشاره کردهاند که این فیلم را فقط باید روی پرده بزرگ سینماها دید، و ما نیز تشویقتان میکنیم که تمهیدات بهداشتی مربوط به همهگیری کرونا را در این باره جدی بگیرید و با رعایت آن مقررات به سالنهای سینما بروید. حالا ببینیم انگاشته Tenet با منتقدان چه کرد و آنها دربارهاش چه میگویند.
همچنین بخوانید:
بیصبرانه منتظر تماشای Tenet هستید؟ بهتر است با تماشای این ۵ فیلم خودتان را آماده کنید
یک. فیلم انگاشته Tenet در قیاس با سایر آثار نولان چه جایگاهی دارد؟
این فیلم یکی از متهورانهترین روایتهای علمیتخیلی نولان تا کنون به شمار میرود، و دستاوردهای او در این اثر شگفتانگیز و خارقالعادهاند.
ــ لیندا ماریک، از The Jewish Chronicle
توقعات ما از این فیلم حتی پیش از نمایش آن هم بسیار بالا بود اما حالا انگاشته Tenet از سطح توقعات ما فراتر میرود… انکار نمیتوان کرد که این فیلم جسورانهترین اثر در کارنامهی نولان است…واقعا شگفتآور است.
ــ جیمز موترام، South China Morning Post
انگاشته Tenet ظرافت و شکوه و پیچیدگیِ طراحی صحنه در سایر آثار قبلی نولان را یکجا در خود جمع کرده است… این فیلم نمونههایی از تماشاییترین و بهیادماندنیترین جزئیات صحنهپردازی در سینما را رقم زده است.
ــ کلاریس لوگری، Independent
انگاشته Tenet شاهکار کریستوفر نولان به شمار نمیآید، بلکه مدخل مهیج دیگری است بر حرفهی فیلمسازی او. ــ مت پوراسلو، IGN
با دیدن انگاشته Tenet برای اولین بار احساس کردم نولان به طرزی مفرط و شدید درگیر مفاهیم و مضامین مورد علاقهاش شده است.
ــ کیسی چونگ، Casey’s Movie Mania
دو. خب، حالا فیلم اصلا دربارهی چه هست؟
جالبترین نکتهی روایتی انگاشته Tenet این است که در همهی بحثهای پیش از نمایش فیلم، حرفزدن دربارهی روایت فیلم مثل حرفزدن از منطقهی ممنوعه بوده است: کسی نمیتواند از آن حرف بزند و تنها باید به تماشایش نشست.
ــ گای لاج، Variety
حتی اصلا نمیتوان مطمئن بود که اگر سعی هم میکردیم، میتوانستیم داستان فیلم را افشا و رو کنیم.
ــ سایمون میرائودو، Student Edge
عنوان این فیلم وارونخوان نیز است (عنوان فیلم، یعنی Tenet را میتوان از هر دو طرف یک جور خواند؛ که نمونهای است از صنعت ادبیِ «جناسِ قلب» و همین ایده در پوستر اصلی فیلم هم تصویرسازی شده است) و این تمهید در عنوان فیلم، با روایت فیلم هم تناظرهایی دارد. البته این تناظرها و تقارنها به شیوهای فرساینده و نه صرفاً دلمرده وضع شدهاند.
ــ مایک مککاهیل، IndieWire
سه. آیا میتوان انتظار داشت که این فیلم نولان هم یک لذت بصری تکاندهنده از کار دربیاید؟
اگر فیلم تلقین Inception نولان حسابی حالتان را جا آورد و آنرا دوست داشتید، پس خود را برای مواجهه با سطح جدیدی از بهت و حیرت آماده کنید.
ــ اندی لئا، Daily Star
انگاشته Tenet کاری میکند که بگویید: «وای! عجب!» اما تدریجاً شما را وامیدارد که بپرسید «هان؟» و حتی بیشتر: «ها…؟» و سرانجام با خود میگویید: «داری چه غلطی میکنی؟!»
ـ ردین سیمنپیلای، Now Toronto
انگاشته Tenet به خودی خود آنقدرها دیریاب و سختفهم نیست: این فیلم بیشتر پرپیچوتاب است تا پیچیده، و بیشتر وسیع و گسترده است تا ژرف و عمیق، و به لحاظ سیر روایتی خطیتر از آن است که تصور میکنید.
ــ آدام وودوارد، Little White Lies
دو بار این فیلم را دیدم تا این مرور را بنویسم، و هنوز هم در اینباره که قرار بوده چه اتفاقی رخ بدهد و چرا، شدیداً احساس گیجی میکنم.
ــ لزلی فلپرین، Hollywood Reporter
چهار. آیا راست است که فیلم بیش از هر چیز به کیفیت جلوههای بصری پرداخته است؟
انگاشته Tenet مکرراً و به دفعات دقایقی میخکوبکننده رو میکند که شبیه هیچ چیزی که تاکنون در سینما دیدهاید (یا حتی دربارهاش فکر کردهاید) نیستند.
ــ یان سندوِل، Digital Spy
بهترین رویکرد به فیلم انگاشته Tenet این است که به جای تلاش برای درک کامل و بیچونچرای تمامیت فیلم، قبل از هر چیز آن را تجربهای در نظر بگیریم که ابتدا باید احساسش کنیم. پس با خیال راحت به صندلیتان تکیه دهید، آرام بگیرید، و آمادهی انفجار کلهتان باشید.
ــ جیمز مترام، South China Morning Post
یک حظ کامل بهمنزلهی یک رخداد سینمایی… در فیلمِ انگاشته Tenet کاربرد حیرتآور جلوههای ویژهی عملی (و نه کامپیوتری) یکجور جادوگری محض است.
ــ شنون کنلن، Mashable
التزام نولان به فیلمبرداری جلوههای ویژه بدون استفاده از کامپیوتر و به صورت عملی، دستاوردی را بر پردهی سینما رقم میزند که تنها با تماشای نخستین لگدکوبیهای دایناسورِ T-Rex در پارک ژوراسیک Jurassic Park قابل قیاس است. این فیلم امر محال را طوری نشانتان میدهد که از واقعیت تفکیکناپذیر جلوه میکند.
ــ جردن فارلی، Total Film
ترفندهای زمانیِ فیلم را کنار بگذارید؛ آنچه باقی میماند مجموعهای نه چندان متعارف از صحنههای ژانری و عام است: سرقتها، تعقیب و گریزها، خنثیکردن بمب، و باز هم سرقتهای مسلحانه و دیگرها… اما شگفتا که این بخشهای مختلف چه خوب کنار هم نشستهاند.
ــ جسیکا کیانگ، New York Times
پنج. صحنههای اکشنِ فیلم انگاشته Tenet چطور از کار درآمدهاند؟
صحنههای اکشن این فیلم از همهی آثار قبلی نولان بسیار جذابتر هستند.
ــ ردین سیمنپیلای، Now Toronto
باریکبینی و موشکافی دقیقِ نولان در زیباشناسیِ صحنههای اکشنی که بر یک بوم وسیع رخ میدهند مسحورکننده است، انگار این صحنههای جذاب، در حال جبران رشتههای سست روایی و مشغول بازی با تناقضهای فیلمنامه هستند. یا شاید صرفاً این صحنهها عمداً روی این نکته انگشت میگذارند که آن رشتههای روایی و تناقضها اساساً چندان اهمیتی هم ندارند.
ــ گای لاج، Variety
اگر نولان جایی در این فیلم توانسته باشد از خودش بیرون بزند و فرابگذرد، آن جا همین صحنههای اکشن فیلم است؛ به رغم استفادهی ظریف و فنی و مسحورکنندهی او از جلوههای ویژهی عملی، این صحنهها حتی از «تیغ اُخام» هم برندهتر و تیزتر هستند و با کمترین و سادهترین نماها به شگفتآورترین نتایج میرسند («تیغ اُخام» قاعدهای است که ویلیام اهل اُخام (1285-1347) یکی از متفکران مدرسی بیان کرده: «تعدّد تنها به وقت ضرورت باید مطرح گردد.» این اصل، اولویت را به سادگی میدهد و اگر دو نظریهی رقیب وجود داشته باشند، نظریه ای را برمیگزیند که ساده ترین شرح ممکن را برای یک موضوع ارائه دهد.)
ــ آدام وودوارد، Little White Lies
فیلمی بزرگ و پرزرقوبرق، که با اپیکترین مقیاسِ ممکنِ سینمایی همه کار میکند. کار نولان در این فیلم بیشتر مثل مسابقهی مشتزنی با مدیوم سینما به بهترین و بدترین شیوههای ممکن است.
ــ تام بیزلی، Flickering Myth
شش. گیراییها و خطرپذیریهای فیلم چه هستند؟
انگاشته Tenet یک فیلم اکشن نایاب به شمار میرود؛ حتی وقتی شخصیتهای اصلا هیچ حرفی در این باره به زبان نمیآورند که در صورت شکست ماموریتشان دنیا به آخر کارش میرسد، مخاطبان از خلال تصاویری گیرا، این وضعیت را کاملا حس میکنند.
ــ کلاریس لاگری، Independent
انگاشته Tenet بسیار خطر میکند، تا آن حد که تاثیر واقعاً حسیاش را بر مخاطب بگذارد.
ــ رزی فلچر، Den of Geek
هفت. انگاشته یادآور کدام فیلمهاست؟
این فیلم با برخی زمینههای فیلم سال 2000 نولان یادآوری Memento اشتراکهایی دارد، گرچه پول بیشتری صرف این فیلم شده است… پیرنگ روایی فیلم هوشمندانه است و اشتراکهایی با فیلم گزارش اقلیت اسپیلبرگ دارد.
ـ مایک مککهیل، IndieWire
انگاشته Tenet را میتوان بازسازی 200 میلیون دلاریِ فیلم مستقل و کمبودجهی آغازگر Primer ساختهی شین کاروث (2004) دانست، هرچند انگاشته Tenet به طرزی شرورانه شکوهمند از کار درآمده است، با خط رواییِ گیجکنندهای که عملا مستلزم دو سه بار تماشای فیلم بر پردهی سینماست تا جان کلام اثر را دریابید.
ــ جردن فرلی، Total Film
این فیلم طنینهایی از مهارت هوشمندانهی لوپر Looper ساختهی رایان جانسن، و آغازگر اثر شین کاروث را با بیاعتناییِ سرگیجهآورش به روایت سرراست و زمانِ خطی بروز میدهد؛ اما طرح پیرنگ فیلمنامه بیش از آنکه پیچیده باشد سردرگمکننده است.
ــ نیکلاس باربر، The Wrap
فیلم نولان از جهاتی فیلم آرامش Serenity اثر استیون نایت را به یاد میآورد، و تاثیرهای آثار درخشانی چون اسکله La Jetee کریس مارکر و از روسیه با عشق From Russia with Love اثر ترنس یانگ نیز در آن مشهود است.
ــ ردین سیمنپیلای، Now Toronto
هشت. اما فیلم انگاشته Tenet واقعاً به چه شبیه است؟
نولان در این اثرش یکجورهایی فیلم جیمز باندی خاص خودش را ارائه کرده است و همهی عناصری از سری باند را که دوست داشته در فیلمش گنجانده و هرچه دوست نداشته را کنار گذاشته است، و آخر سر هم رنگوبوی نولانی به آن داده است.
ــ الکس گادفری، Empire Magazine
خیالپردازانهترین هیاهوی جیمز باندی که تا به حال دیدهاید، فیلمی که جستوخیز گیجکنندهاش در جایجای سیاره و تقیبوگریزهایی که مثل رشتههای اسپاگتی در هم میپیچند، نیروی خیالش را تکمیل میکند. جفتوجورشدن و تناسب دستاول و درجهی یک این صحنهها واقعاً مخاطبان سینما را مشتاق میکند که آنرا بر پردهی بزرگ ببینند و از شوکهشدن حظ ببرند.
ــ گای لاج، Variety
این فیلم واقعاً وضع حمل نولان و زایش فیلم جیمز باندی خاص خود اوست، هرچند فرقش با سری باند در این است که جیمز باند هرگز مجبور نبوده با گلولههای وارونشده و معکوس رویارو شود.
ــ یان سندول، Digital Spy
نه. انتخاب بازیگران این فیلم چطور از کار درآمده؟
دیوید واشینگتن در نقش اصلی محکم و استوار ظاهر میشود… رابرت پتینسون هم بهترین بازیاش را در این فیلم ارائه داده است.
ــ آدام وودوارد، Little White Lies
اجرای رابرت پتینسون تاثیری بهراستی مبهوتکننده بر جا میگذارد.
ــ لیندا ماریک، The Jewish Chronicle
فقط الیزابت دبیکی و کنت برانا در نقشهایشان واقعاً تاثیرگذار بازی کردهاند.
ــ کیسی چونگ، Casey’s Movie Mania
بازی کنت برانا به طرزی غیرمنتظره ترسناک و مهیب از کار درآمده است.
ــ کلاریس لاگری، Independent
ده. اما در این فیلم آیا واقعاً به قدر کافی به شخصیتها توجه شده است؟
گرچه نقشهای اصلی با اجرای دیوید واشینگتن و رابرت پتینسون و الیزابت دبیکی سطحی از اتحاد و یکپارچگی سفت و سخت را به شخصیتهایی که بازی میکنند آورده است و جامهآرایی و طراحی لباس فیلم هم بیعیب و نقص است اما نهایتاً باز از خودمان میپرسیم این شخصیتها واقعاً و دقیقاً چه کسانیاند.
ــ شنون کنلان، Mashable
این فیلم دقیقا نشان میدهد که شخصیتهای انسانی برای نولان هرگز چیزی بیش از امتیازی نقشبسته بر یک پوستر یا نقاطی روی یک نمودار نیستند، و اینکه او ورای این استفادهی سینمایی، هرگز هیچ علاقهای به آنها نداشته است.
ــ سایمون میرائودو، Student Edge
انگاشته Tenet به هیچ وجه فیلمی دربارهی مسئلهی نژاد نیست. اما واشینگتن طوری بازی میکند که مجال میدهد نژاد او نیز در معناشناسی نقش او دخیل شود.
ــ ردین سیمنپیلای، Now Toronto
یازده. مشکلات اصلی فیلم چه هستند؟
سردیِ حسوحالِ فیلم انگاشته Tenet همان چیزی است که آنرا فاقد عظمت میکند…در نتیجه، تامل بیننده بر فیلم کاملاً عقلانی و نه احساسی است.
ــ لورا پوتیه، Starburst
حسی که این فیلم منتقل میکند به طرز عجیبی تصنعی است و انگار بهنحوی سرد و بیروح از فیلم جدا است. آنقدر جدا از فیلم که تیم خوب بازیگران فیلم نولان هم نمیتواند آن پیوند هیجانی و عاطفی قوی با مخاطب را سروسامان دهد.
ــ کیسی چونگ، Casey’s Movie Mania
دشوار بتوان سر درآورد که چه اتفاقی دارد میافتد. اما توجهکردن و دقت به خرجدادن حتی از آن هم دشوارتر است.
ــ دانلد کلارک، Irish Times
هرچند انگاشته Tenet فیلمی است که به جلوههای ظاهریِ بدیع و نوآورانهاش مینازد، اما تصویری که از نقشهای جنسیتی ارائه داده است به طرزی غافلگیرکننده همچنان کهنه و از مدافتاده به نظر میرسد.
ــ لیندا ماریک، The Jewish Chronicle
دوازده. آیا بهتر است (در صورت امکان) انگاشته Tenet را در سالن سینما دید؟
این فیلم احتمالا با فاصلهی بسیار زیادی بزرگترین فیلم سبد سینماییِ سالیانهتان خواهد بود. پس اگر میتوانید آنرا بر بزرگترین پردهی ممکن ببینید، آنجا که کیفیت پخش صدای خوبی هم داشته باشد.
ــ رزی فلچر، Den of Geek
اگر از نظرگاه صرفاً فنی بخواهم صحبت کنم… این فیلم را باید بر بزرگترین صفحهنمایش ممکن تماشا کرد.
ــ کیسی چونگ، Casey’s Movie Mania
بهترین تجربهی تماشای این فیلم در یک اتاق تاریک بزرگ میسر میشود.
ـــ مت پوراسلو، IGN
این فیلم آنقدر جزئیات دارد که میطلبد که بر پردهی سینما دیده شود، و نه حتی بر بزرگترین صفحهنمایشِ ممکن… البته انگاشته Tenet بعداً به صورت فرمتهایی برای پخش خانگی هم تکثیر خواهد شد و در اختیار خواهد بود اما اینجور نسخهها فقط به درد متوقفکردن فیلم و عقبوجلوکردن فیلم برای پیبردن به ترفندها و کشف تمهیدات فنی میخورند.
ــ جاناتان رمنی، Los Angeles Times
منبع سایت editorial.rottentomatoes
کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریهها، وبلاگها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
نوشته اولین واکنش منتقدان درباره فیلم انگاشته Tenet – یک فیلم زیبا و تاملبرانگیز اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.