«ایسفا» برندگان خود را شناخت
برندگان دوازدهمین دوره جوایز آکادمی ایسفا معرفی شدند.
مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) شامگاه ۳۱ اردیبهشتماه در پردیس صبامال برگزار شد.
در ابتدای این مراسم شادی کرمرودی به عنوان مجری روی صحنه آمد و بیان کرد: خوشحالیم از اینکه بعد از دو سال این فرصت فراهم شده تا دور هم جمع شویم؛ فرصتی که کرونا از ما گرفته بود اما حالا میتوانیم دور هم جمع شویم، فیلم ببینیم، جایزه بگیریم و دور هم باشیم فکر میکنم حالا که دور هم جمع هستیم بهتر است یادی کنیم از درگذشتگان، از شما میخواهم یک دقیقه سکوت کنید برای داوود امیری، بکتاش آبتین، بابک خرمدین، سعدی رضوی و..
مرجان اشرفی زاده دبیر این رویداد هم در ادامه بیان کرد: از هیات مدیره قبلی و فعلی انجمن فیلم کوتاه که این لطف را به من داشتند و من را انتخاب کردند، تشکر میکنم. وقتی دوستان این پیشنهاد را به من دادند فکر کردم بعد از مدتها کاری را انجام میدهم که دوست دارم، از همه کسانی که به باور ما باور داشتند و به فیلم کوتاه احترام گذاشتند همچون رکسانا قهقرایی، آزاده فضلی، پویان صدقی و… تشکر میکنم. ما جمع کوچکی بودیم اما سعی کردیم کارها را پیش ببریم.
بعداز پخش کلیپی از هیات انتخاب، هیات داوران و معرفی آنها که با صدای پانتهآ پناهیها آماده شده بود، کرمرودی از راهاندازی سینماتک ایسفا خبر داد.
در ادامه نوبت به اهدای جوایز رسید.
در بخش بهترین طراحی این جایزه به کیوان مقدم برای «آخرین لالایی در تهران» اهدا شد.
الهام حسینزاده که برای اهدای جایزه روی صحنه آمده بود، بیان کرد: در چند روز گذشته دو نفر از دوستان مستندساز را ما گرفتند و خداراشکر آزاد شدند، اتفاق خوب همین حرکت صنف بود. تک تک ما باید از هم حمایت کنیم تا کمترین آسیب را ببینیم.
در بخش بهترین موسیقی تالیفی جایزه به اشکان فخاری و سهیل بهنام برای «آخرین لالایی در تهران» اهدا شد.
در بخش بهترین صدای فیلم این جایزه به رامین ابوالصدق برای «هپروت» تقدیم شد.
وی پس از دریافت جایزه گفت: انتظار دریافت این جایزه را نداشتم ممنونم از اعضای آکادمی که صدای این فیلم را شنیدند، از محمد روحبخش کارگردان این فیلم تشکر میکنم چون فیلمهایی میسازد که صدای فیلمها شنیده میشود.
در بخش بهترین تدوین این جایزه به عماد خدابخش برای «ارفاق» رسید.
در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی این جایزه به محمد وحدانی برای «آخرین لالایی در تهران» اهدا شد.
در بخش بهترین فیلمبرداری این جایزه به پویان آقابابایی برای «آخرین لالایی در تهران» رسید.
در بخش بهترین بازیگر این جایزه به شبنم دادخواه برای «برای بار دوم» تعلق گرفت.
در ادامه نشان ایسفا به آربی آوانسیان کارگردان سینما و تئاتر، طراح صحنه و مترجم رسید. این هنرمند سالهای متمادی دور از ایران زندگی میکند. او از حدود سالهای ۱۳۴۰ فعالیت خود را در تئاتر و سینما آغاز کرده است.
آربی اوانسیان علاوه بر فعالیت گسترده در تئاتر، ساخت تعدادی فیلم کوتاه و فیلم بلند «چشمه» را در کارنامه کاری خود دارد.
مجید لشگری که به نمایندگی از آربی اوانسیان در مراسم اهدای دوازدهمین دوره جوایز آکادمی و نشان ایسفا حضور داشت، نشان ایسفا را به پاس تاثیرگذاری و اهمیت این هنرمند پیشکسوت از مسعود امینی تیرانی رییس هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران دریافت کرد.
تیرانی اظهار کرد: آربی آوانسیان برای اینکه مستقل بماند رنجها و مرارتها را به جان پذیرفت و بر سر این موضوع ماند، او سالهاست که در ایران زندگی نمیکند. آقای لشکری هم کتابی جامع درباره ایشان دارند.
همچنین متن پیام آربی آوانسیان به این دوره از جوایز در مراسم قرائت شد.
قبل از اهدای نشان نیز سعید عقیقی در پیامی ویدئویی درباره آربی اوانسیان و جایگاه او در سینمای ایران صحبت کرد و فیلم کوتاه «پاروانا» از ساختههای آربی آوانسیان به نمایش درآمد.
در بخش بهترین کارگردانی فیلم تجربی این جایزه به کمال کچوییان برای «آداپت» تعلق گرفت.
کچوییان در این بخش گفت: از اعضای آکادمی تشکر میکنم، امروز تولد مادرم است. همینجا میخواهم بگویم از مادرم بابت پیش تولید، تولید و پس تولید بنده تشکر کنم. ضمن اینکه از همه عوامل فیلمم سپاسگزارم.
جایزه بهترین فیلمنامه تالیفی به رضا نجاتی برای «ارفاق» رسید.
جایزه بهترین کارگردانی داستانی به رضا نجاتی برای «ارفاق» تعلق گرفت.
جایزه بهترین فیلم به موسسه فرهنگی و هنری پویا نوین ماندگار به مدیریت سولماز وزیر زاده برای «ارفاق» رسید.
در پایان برزگر که برای اهدای جایزه روی صحنه آمده بود، گفت: ضرورت بازنگری در مقررات آکادمی بیشتر از پیش دیده میشود به هیات مدیره ایسفا برای انتخاب چهره نشان ایسفا تبریک میگویم.