نگاهی به دو فیلم کوتاه / جاذبه و دافعه رابطهها
مجله نماوا، رضا صائمی
زخم اولین دیدار
فیلم کوتاه «همیشه همین اتفاق میافتاد» در سال ۲۰۱۷ به نویسندگی و کارگردانی الکساندر کریستنسون و محصول آمریکاست که به روانشناسی روابط عاطفی در نخستین تجربه آشنایی میپردازد و در واقع دست به آسیب شناسی آن میزند. قصه درباره یک مرد و زن جوان است که از طریق فضای مجازی با هم آشنا شده و برای اولین بار با یکدیگر دیدار میکنند، اما پس از گذشت مدتی، بر سر روز تولد خود بحث میکنند و با مشکل روبرو میشوند. در واقع اختلاف نظر آنها بر سر باور یا ناباوری درباره طالعبینی است. زن(چیل) که روابط عمومی یک داروخانه است و پیتزا دوست دارد در نهایت توسط مرد جوان به دلیل اعتقاد به طالعبینی عصبانی شده و حتی او را به خاطر شغل و علاقهاش به پیتزا تحقیر میکند. اینکه در زمانه علم و دانش او هنوز به خرافات و طالعبینی معتقد است؛ بهانهای برای جدال و بگو مگو بین آنها میشود که در نهایت چیل را وا میدارد که به صراحت درباره رفتار خودخواهانه مرد حرف بزند. او اعتراف میکند که به عنوان کسی که در داروخانه کار میکند علم را میشناسد و اعتقادی به طالعبینی ندارد و طالعبینی صرفا بهانهای برای گفتوگو و معاشرت بود. چیل به مرد میگوید تو خودت را پشت بحت قایم میکنی و به تحقیر دیگران میپردازی که نتیجهاش این میشود که خودت عوضی به نظر میرسی. نقدی که به شدت بر روی مرد جوان تاثیر گذاشته و به تک تلنگر جدی و تکاندهنده تبدیل میشود و حالا اوست که دنبال چیل که ناراحت شده و قهر کرده میرود تا از دلش درآورد. در گفتوگویی که بین او و چیل صورت میگیرد مرد جوان حرفهای چیل را از سر شهامت میداند که به او اجازه داده تا با خودش صادقه مواجه شود و عیبش را بشناسد. «همیشه همین اتفاق میافتاد» در واقع یک روایت و بازنمایی کوتاه از تاثیر مخرب خودخواهی و تکبر در روابط انسانی و عاطفی را به تصویر میکشد و خود رابطه را به مثابه ابژه اصلی قصه دستمایه قرر داده تا سوژگی آدمها در نسبت با آن واکاوی کند. یک فیلم کوتاه روانشناختی که در دو فضای باز خیابان و فضای بسته داخل اتومبیل روایت میشود. گویی حضور این زن و مرد جوان به داخل اتومبیل نوعی بازگشت به درون را نشانهشناسی میکند که آدمها به مواجهه صادقانه با خود دست زده و خود را اصلاح میکنند.
کرمهای پرحاشیه
«لاروا معلق» انیمشین کوتاه و جذابی و محصول سال ۲۰۲۲ کشور کره جنوبی، به کارگردانی یانگ-چئول جو است. نویسندگی فیلم «لاروا معلق» توسط یانگ-چئول جو، جی یئون کیم و چان می وان انجام شده است. بازیگرانی چون هونگ بوم کی و کنگ شی هاین در این فیلم به صداپیشگی پرداختهاند. انیمیشن «لاروا معلق» براساس مجموعه تلویزیونی «لاروا» تولید کمپانی توبا اینترتیمنت ساخته شده است که قصه آن درباره دو کرم بامزه و کنجکاو است که تصمیم میگیرند جزیرهای که در آن زندگی میکردند را ترک کنند و به یک شهر بزرگ نقل مکان کنند در واقع در این انیمیشن، از زاویه دید دو کرم بامزه و شیرین به جهان هستی و جهان انسانها مینگرند یا شاید بتوان گفت خودخواسته در این مخمصه گرفتار میشوند. در واقع «لاروا معلق» یک موقعیت تعلیقی بین جهان طبیت و صنعت را از زاویه دید دو کرم به نمایش میگذارد که در پس آن میتوان به رمزگشایی از نسبت بین عالم طبیعی و جهان تصنعی که انسانها خلق کردهاند دست زد. به عبارت دیگر این دو کرم به مثابه ابژه، جایگاه و موقعیتی سوبژکتیو پیدا میکنند که مخاطب هم از منظر آنها به جهان قصه مینگرد و هم خودشان به عنوان شخصیتهای اصلی قصه، این جهان را بنا کرده و شکل میدهند. انیمیشن سرشار از لحظات ملتهب و پرشتابی از تعقیب و گریز است که مهمترین آن تعقیب و گریز یک گربه با این دو کرم است که تداعیکننده کارتون تام و جری هم است. تمام این لحظات و البته اغلب صحنههای فیلم شاهد شکلگیری یک کمدی ترکیبی از کمدی موقعیت و کمدی فانتزی هستیم که به ویژه برای مخاطب کودک و نوجوان جذابیت دارد. گرچه مشکل اصلی کار فقدان یک قصه منسجم است و بیشتر با تنوع موقعیتهایی مواجه هستیم که این دو کرم در آن با محیط پیرامونی خود که برایشان عجیب و غریب است دچار چالش میشوند. یکی از بهترین صحنههای فیلم که کمدی موقعیت جذابی خلق میکند قهرمانی ناخواسته این دو کرم در مسابقه دوچرخه سواری است که آنها برای فرار از دست گربه سوار دوچرخهای میشوند و از سر اتفاق در یک مسابقه دوچرخه سواری قرار میگیرند. «لاروا معلق» را میتوان روایتی متفاوت از همزیستی جانوران با انسانها در زیست شهری دانست که فارغ از جذابیتهای بصری و جلوههای کامپیوتری، مخاطب را دعوت میکند که جهان پیرامون خود را از زاویه دو کرم نگاه کند.
تماشای «همیشه همین اتفاق میافتاد» و «لاروا معلق» در نماوا
نوشته نگاهی به دو فیلم کوتاه / جاذبه و دافعه رابطهها اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.